Jumat, 27 April 2012

Aplikasi E-Learning Dalam Pendidikan


 E-Learning

Definasi ‘e-learning’ atau electonic learning ini seringkali berubah-ubah selaras dengan
kemajuan teknologi pada masa kini. Ia juga seringkali di salah tafsikan dalam iklan-iklan promosi
pendidikan. Secara umumnya, ‘e-learning’ adalah sebarang pengajaran dan pembelajaran yang
menggunakan rangkaian elektronik (LAN,WAN atau internet) untuk menyampaian isi kandungan,
interaksi atau pemudahcaraan. Internet, Intranet, satelit, tape audio/ video, TV interaktif dan CD ROM
adalah sebahagian media elektronik yang dimaksudkan di dalam kategori ini.
Pengajaran boleh dijalankan secara ‘synchronously’ (pada waktu yang sama) atau
asynchronously’ (pada waktu yang berbeza). Bahan pengajaran dan pembelajaran boleh
disampaikan melalui media ini mempunyai ciri-ciri multimedia seperti teks, grafik, animasi, simulasi,
audio dan video. Ia juga harus menyediakan kemudahan untuk ‘discussion group’ serta membolehkan
bimbingan dijalankan dalam talian ‘on line’ (Learnframe, 2001)

PERKEMBANGAN ‘E-LEARNING

Perkembangan ‘e-learning’ di Malaysia masih baru jika dibandingkan dengan negara-negara
barat dan Singapura. Di Malaysia ianya terarah kepada pembelajaran jarak jauh dan ‘on-line’ yang
kebanyakannya ditawarkan di peringkat universiti serta kolej swasta yang mempunyai usahasama
dengan universiti luar negara dimana yuran yang dikenakan agak mahal dan tinggi.
Di Singapura, ‘e-learning’ sudah berkembang dalam bentuk idea membangun ‘on line
repository’ yang membantu industri pendidikan di negara tersebut untuk membentuk kursus-kursus ‘elearning’
yang baru atau ‘new learning parts’ yang memungkinkan kerja-kerja pengeditan secara
segera dan on-line. Menurut Prof. Denial Tan dari NTU Singapura, 2003. Beliau menyatakan bahawa:
‘There’s a lot in common among the tertiary instituions as far as education content is
concerned. The content can be broken down into common learning objects which
may be an equation, an image, a diagram or full lesson and then recompiled into new
lesson or course. This possible only if the educational material has been digitised and
made available in digital libraries. This way, educational bodies will be able t access2
them to create new learning parts which can be edited on the fly to keep them updated’.
Kita ketahui bahawa agenda IT Kebangsaan (NITA) telah dilancarkan pada Disember 1996
oleh ‘National IT Council (NITC) yang dipengerusikan oleh YAB Tun Dr Mahathir Mohamad, mantan
Perdana Menteri Malaysia. NITA memberikan garis panduan bagaimana teknologi maklumat dan
komunikasi, ICT dapat digunakan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju selaraskan
dengan Wawasan 2020 (NITC, 2001). 

Infrastruktur pembelajaran dengan E-learning Ilmu pendidikan

 perangkat infrastruktur elearning sebagai berikut;
  1. Sistem dan Aplikasi E-learning Ilmu pendidikan: Sistem perangkat lunak e-learning adalah sistem yang mem-virtualisasi proses belajar mengajar konvensional. Virtualisasi ini seperti Bagaimana manajemen kelas, pembuatan materi atau konten, forum diskusi, Group Diskusi, sistem penilaian, sistem ujian online dan beberapa fitur yang berkaitan dengan manajemen belajar seperti penyetoran tugas dan akses tentang informasi tugas yangditerima termasuk nilai yang diperoleh.
  2. Konten E-learning Ilmu pendidikan: Konten dan bahan ajar yang ada pada E-learning Ilmu pendidikan adalah system yang menyediakan manajemen sistem yang memuat Konten dan bahan ajar dalam bentuk Multimedia-based Content (konten berbentuk multimedia interaktif) atau Text-based Content (konten berbentuk teks seperti pada buku pelajaran biasa), yang tersimpan dalam arcives web.
PERBEDAAN ANTARA PEMBELAJARAN TRADISIONAL DAN ‘E-LEARNING

Di dalam kelas tradisional, suasana pembelajaran adalah berpusatkan guru. Guru dianggap
sebagai orang yang serba tahu untuk menyalurkan ilmu pengetahuan kepada pelajarnya. Terpulang
kepada guru sama ada menggunakan ‘konsep suap’, ‘tipu sunat’ atau pelbagai teori yang telah
dipelajari dahulu seperti behaviourisme, kontruktivitisme dan teori kecerdasan pelbagai. Modul
pengajaran hanya bergantung kepada buku teks dan pengetahuan pelajar terbatas setakat
kandungan dalam buku teks sahaja.
Selain itu, sekiranya pelajar tidak faham di dalam kelas dan malu bertanya maka pelajar
tersebut akan kekal tidak memahami isi pelajaran yang diajar. Perhatian guru kurang dapat diberikan
secara induvidu kerana bilangan pelajar yang ramai di dalam kelas. Jika kelas dipecahkan, bilangan
guru perlu ditambah. Penyampaian isi pelajaran bergantung kepada guru untuk mewujudkan
persekitaran belajar yang menarik dan menyeronokkn. Pengajaran & pembelajaran hanya dijalankan
secara formal iaitu di dalam bilik darjah.
Di dalam pembelajaran ‘e-learning’ fokus utamanya adalah pelajar. Suasana pembelajaran
‘e-learning’ akan memaksa pelajar menjadi berdikari dan lebih aktif dalam pembelajarannya kerana
perancangan pelajaran dilakukan oleh pelajar itu sendiri. Pelajar membuat perancangan dan mencari
maklumat dengan daya usaha dan inisiatif sendiri.
Pencarian maklumat tidak terbatas dan terkini kerana bahan pengajaran boleh dipilih sendiri
oleh pelajar sama ada dirasakan sesuai atau tidak. Pelajar tidak perlu rasa malu untuk mengulangi
tajuk pembelajaran yang sama untuk mencapai tahap kepuasan pemahaman mereka sebelum beralih
ke tajuk pelajaran yang lain. Selain itu, masa lebih fleksibel dan kurang tekanan kerana ianya boleh
dilakukan di mana sahaja asalkan ada kemudahan komputer dan internet.



Strategi Perlaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran ‘E-Learning’

Empat model dicadangkan untuk perlaksanaan ‘e-learning’ di sekolah-sekolah di Malaysia.
Sila rujuk di Lampiran 1. Setiap model yang dicadangkan di bawah mempunyai kelebihan dan
kelemahan masing-masing. Pemilihan begantung kepada infrastruktur telekomunikasi dan
perkakasan yang sedia ada di sekolah. Model-model tersebut ialah:
1. Selective Model
Jika bilangan komputer sangat terhad, jika bahan ‘e-learning’ yang berkualiti , ia dapat
ditunjukkan kepada pelajar sebagai bahan demontrasi sahaja. . Jika ada beberapa komputer ,
pelajar diberi peluang untuk mendapat sedikit pengalaman ‘hands-on’.
2. Sequential Model
Jika bilangan komputer sedikit. Pelajar dalam kumpulan kecil bergerak dari satu set sumber
maklumat ke sumber yang lain. Bahan ‘e-learning’ digunakan sebagai bahan rujukan atau
dapatkan maklumat baru. Jika ada beberapa komputer , pelajar diberi peluang untuk
mendapat pengalaman ‘hands-on’.
3. Static Station Model
Jika bilangan komputer sedikit. Guru mempunyai beberapa sumber berbeza untuk mencapai
objektif pengajaran yang sama. Bahan ‘e-learning’ digunakan oleh beberapa kumpulan
pelajar manakala pelajar lain menggunakan sumber lain untuk capai objektif pelajaran yang
sama.
4. Laboratory Model
4
Jika bilangan komputer mencukupi untuk semua pelajar, maka bahan ‘e-learning’ dapat
digunakan oleh semua pelajar sebagai bahan pengajaran kendiri. Model ini boleh digunakan
jika sekolah mempunyai makmal komputer yang dilengkapi dengan talian internet.


Kos Bahan / Infrastruktur

Ia melibatkan kos yang tinggi sama ada untuk infrastruktur telekomunikasi, perkakasan dan
perisian. Kos membaikpulih komputer yang rosak juga perlu dipertimbangkan. Perisian mestilah yang
asli dan bukan yang dibeli di pasaran biasa atau pirate installler. Tentulah ia melibatkan kos yang
tinggi kerana satu perisian adalah untuk satu komputer sahaja. Selain itu, negara kita dikejutkan
tentang isu makmal-makmal komputer yang belum siap dibina atau yang siap dibina tetapi tidak
selamat diduduki. Ini amat merugikan dan satu pembaziran kerana pembinaaan makmal komputer ini
melibatkan tender-tender kerajaan. Selain itu, perkakasan komputer sentiasa berubah (Pentium 4)
kerana tidak mungkin perisian terkini memakai Pentium 486 atau Pentium 2.

CADANGAN DAN PENYELESAIAN ‘E-LEARNING’

Terdapat empat cadangan dan beberapa pecahan di dalamnya. Antaranya
ialah:
1. Penghasilan bahan pengajaran dan pembelajaran yang baik dan berkesan
a. bahan pembelajaran berpusatkan komputer
b. Screen design issues
c. Kaedah Penyampaian
d. Kos Bahan
2. Educational Learning Management System (ELMaS)
3. Program dan NaikTaraf Infrastruktur
4. Sumber dan Alternatif Lain untuk ‘e-learning’
a. bahan percuma’e-learning’ dari internet
b. Bahan yang dihasilkan oleh KPM
c. Bahan yang dihasilkan oleh pihak swasta
d. CD ROM dari BTP, PSPJ, BTPN serta PKG
e. Alternatif lain bagi sekolah-sekolah

Keuntungan pembelajaran dengan e-Learning Ilmu Pendidikan

Sebagai bentuk pembelajaran jarak jauh, elearning memiliki beberapa keuntungan yang dapat dirasakan di ataranya adalah:
  1. Pebelajar dapat memperoleh bahan belajar atau materi serta soal-soal yang harus diselesaikan
  2. Pebelajar dapat mengakses dan mengetahui informasi hasil pekerjaan atau nilai yang diperoleh dari setiap tes yang diselesaikan
  3. Pembelajar dapat belajar dari komputer pribadi dengan memanfaatkan koneksi jaringan lokal ataupun jaringan Internet
  4. Pebelajar dapat menggunakan media CD/DVD yang telah disipkan.
  5. Pembelajar bisa mengatur sendiri waktu belajar, dan tempat dari mana ia mengakses pelajaran.
  6. Jumlah pembelajar yang bisa ikut berpartisipasi dan berinteraksi dalam kegiatan pembelajaran tidak terbatas dengan kapasitas kelas.
  7. Pebelajar dapat melakukan interaksi secara berkelompok melalui Group yang dapat dibuatsendiri oleh para pebelajar berdasarkan tema atau materi pelajaran.
  8. Materi pelajaran dapat diketengahkan dengan kualitas yang lebih standar dibandingkan kelas konvensional yang tergantung pada kondisi dari pengajar.
 Sumber : 
https://elearningpendidikan.com/e-learning-ilmu-pendidikan.html
http://www.slideshare.net/anzcis/artikel-mini-kt

Tidak ada komentar:

Posting Komentar